Pantserkruiser Potemkin (1925) van Sergei Eisenstein. Spreker : Pepita Hesselberth
Stille film met Russische, Nederlandse en Franse tussentitels
Introductie : Nederlands
Naar aanleiding van het Nederland-Ruslandjaar 2013 organiseert deBuren samen met Cinematek een vierdelige Russische filmreeks. Elke film wordt geïntroduceerd door een prominente Nederlandse of Vlaamse spreker. We trappen af met de wereldberoemde film Pantserkruiser Potemkin (1925) van Sergei Eisenstein. Pepita Hesselberth (Universiteit Leiden) vertelt over Eisensteins experimentele montagetechniek en legt uit waarom de film zo'n belangrijke plaats inneemt in de filmgeschiedenis.
Over de spreker
Na haar Master of Arts in Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam gaf Pepita Hesselberth (º1976) les in mediatheorie, mediageschiedenis, film, televisie en nieuwe media aan de Universiteit van Amsterdam (1999-2001, 2010-2012) en Universiteit Utrecht (2001-2007). In 2012 promoveerde Hesselberth met haar proefschrift Cinematic Chronotopes: Affective Encounters in Space-Time aan de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit van Amsterdam. Hesselberth is lid van NECS (European Network for Cinema and Media Studies) en werkt op dit moment als docent aan de Universiteit van Leiden.
Deze klassieker van de Russische montagespecialist Sergei Eisenstein vertelt het verhaal van de opstand van de bemanning van het schip Potemkin tegen honger en uitbuiting en de vrijheidsstrijd van de bevolking van Odessa in 1905. In deze op historische feiten geïnspireerde propagandafilm experimenteert Eisenstein met tal van montagetechnieken. De trappenscène in Odessa is wellicht de meest geciteerde filmscène uit de geschiedenis. Een hommage vinden we onder andere terug in The Untouchables van Brian de Palma.
Bande annonce :
youtube.com/watch?v=YHuNDifmqvI#t=148
Sans aucun doute l'un des films les plus célèbres de l'histoire du cinéma, ce chef-d'œuvre d'Eisenstein allie souffle révolutionnaire et inspiration formelle de singulière et puissante façon. Le film récrée un épisode crucial et dramatique de 1905, qui vit une révolte éclater à bord d'un bâtiment de la flotte russe ancré dans le port d'Odessa, puis la répression frapper les mutins et la ville qui elle aussi s'était soulevée. Jouant de manière saisissante des effets de montage, Eisenstein multiplie les scènes choc (la viande avariée "offerte" aux marins et qui les pousse à se rebeller, la séquence hallucinante du grand escalier où la foule et les soldats se font face) avec une confondante maîtrise. Du grand style, usant pleinement du potentiel offert par l'art des images animées au temps du "muet". Interdit à l'époque par la censure de certains pays, "Le Cuirassé Potemkine" n'en fut pas moins considéré par beaucoup, et durablement, comme le meilleur film jamais réalisé. Aujourd'hui mieux perceptible avec le recul, la tension parfois extrême entre propos politique et travail de la forme y est proprement fascinante.
Prijs : 3,00-3,00 (€) via