Calendrier Culture russe - notice 3210 - Olga Pashchenko / Variaties.
Width:

     Vava Agenda/Calendar - cliquable days
Agenda Culture Russe
 
samedi, le 21 janvier 2017
 

Olga Pashchenko / Variaties.

Concertgebouw, Het Zand 34, 8000 Brugge
le samedi 21 janvier 2017
     à 22.00 Kamermuziekzaal
     

Prijzen € 17,00
info at concertgebouw dot be
Ticketlijn : +32 70 22 33 02 (ma - vr van 16.30 tot 18.30 uur)

Сайт/Site : http://www.concertgebouw.be/nl/event/detail/2257/Olga_Pashchenko

Page Internet. Concertgebouw Brugge. Recital Olga Pashchenko. Variaties. 2017-01-21
Récital Olga Pashchenko. Variations.
En fin de soirée, Olga Pashchenko, prodige russe du piano, déploiera l’univers d’un inconditionnel de Bach, Mendelssohn qui, par l’intermédiaire de son professeur Carl Friedrich Zelter, avait découvert très tôt la musique (déjà ancienne) du cantor de Saint-Thomas dans toute sa complexité. On entend clairement la fascination de Mendelssohn dans ses Préludes et fugues, même si la quatrième fait également penser à la Sonate opus 110 de Beethoven. Pashchenko associera les impressionnantes Variations en ut mineur de ce dernier au chef-d’œuvre pour piano de Mendelssohn, les Variations sérieuses. Une Fantaisie et fugue de Dussek couronnera ce récital donné sur une magnifique copie d’un pianoforte Graf de 1825, construit par Chris Maene.

Russisch klavierwonder Olga Pashchenko tovert op de late avond de wereld van Bach-fan Mendelssohn tevoorschijn. Via zijn leraar Carl Friedrich Zelter had die de (reeds oude) muziek van de Thomascantor zeer vroeg in al zijn complexiteit leren kennen. Hoezeer Mendelssohn erdoor was gegrepen hoor je duidelijk in zijn Preludes en fuga’s, hoewel de vierde ook doet denken aan Beethovens Sonate, opus 110. Pashchenko combineert diens indrukwekkende Variaties in c met Mendelssohns klaviermeesterwerk, de Variations sérieuses. Een Fantasie en fuga van Dussek bekroont dit recital op een prachtige kopie van een Graf-fortepiano uit 1825, gebouwd door Chris Maene.

Interview met Olga Pashchenko
‘Mendelssohn was duidelijk verliefd op Bach’
Als er een componist niet mag ontbreken in de komende Bach Academie Brugge is het wel Felix Mendelssohn. Je zou kunnen zeggen dat hij een vurig aanhanger was van twee religies: protestant dankzij zijn ouders, Bachist dankzij zijn leraar Carl Friedrich Zelter. Russisch klavierwonder Olga Pashchenko sloot Mendelssohn in haar hart: ‘Hij was zo verliefd op Bach, dat blijkt uit alles. Luister maar naar zijn orgelsonate over het koraal Vater unser in Himmelreich. Maar het zit net zo goed in zijn fuga’s en dezelfde Bachachtige atmosfeer waarin Mendelssohn Luther en diens koralen steeds laat terugkomen. En dan is er natuurlijk zijn legendarische uitvoering van de Mattheuspassie, de aanzet voor het Bacharchief … de man was duidelijk geobsedeerd.’

Bach Academie Brugge
‘Bij de samenstelling van dit programma begon ik met enkele van Mendelssohns monumentale preludes en fuga’s, daar is Bachs invloed zonneklaar. Met het koraal in gedachten kwam ik voor de andere werken uit bij het concept ‘thema met variaties’. Bach en zijn Goldbergs (op zondagnamiddag te horen door Jean Rondeau, red.) waren wellicht Beethovens inspiratie voor zijn eigen spectaculaire variatiereeks. Om vervolgens terug te keren naar Mendelssohn vind ik dan extra interessant: om zich af te zetten tegen de gangbare muzikale blabla van de salons koos hij expliciet voor variations sérieuses, inhoud versus vertoon. Felix was sowieso een heel serieuze jongen, denk ik.’

Catégorie : Concert | Type : Musique
Calendrier / Affiches | Livre d'or → consultation / signature | Enquête → besoins des contacts
Bordereau → notice (réservé) | Inscription | Liens → agendas similaires | livres-souvenirs | Privé