Calendrier Culture russe - notice 7206 - COFENA concert. Tsjaikovski.
Width:

     Vava Agenda/Calendar - cliquable days
Dim
Lu
Mar
Mer
Jeu
Ven
Sam
31
1
3
5
6
7
8
10
13
14
15
17
19
20
21
22
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 Janvier
previous icon
Février
next icon
Mars 
 
previous arrow
  2021  
next arrow
 
Agenda Culture Russe
 
mardi, le 2 février 2021
 

COFENA concert. Tsjaikovski.

Concertorganisatie Cofena vzw, Keizerstraat 8 – 2000 Antwerpen
le mardi 2 février 2021
Contact : 03/2327008 – info at cofena.be – www.cofena.be
http://www.cofena.be
*https://www.youtube.com/watch?v=J-6nrWMlgek
**https://www.youtube.com/watch?v=yYOOoba2zvU
Annonce. COFENA concert. Tsjaikovski. 2021-02-02
COFENA concert. Tsjaikovski.
Fedoseyev Moscow Radio Symphony Orchestra (1997 Movie Live) Piano Concerto No 1 - Barenboim, Celibidache, MPO (1991)
Beste muziekliefhebber,
De hoop dat we in de tweede helft van dit jaar opnieuw veilig in de Elisabethzaal kunnen, wordt gerechtvaardigd. Cofena is in volle voorbereiding van een hoogstaand muzikaal seizoen 21-22. In de loop van maart-april zullen wij U het volledige programma kunnen toezenden. Het zal de moeite zijn om nog even geduld te hebben!
“Muziek is een openbaring. En juist daarin ligt haar zegevierende kracht, dat zij ons anders ontoegankelijke rijken van schoonheid opent, waarvan de openbaring ons niet vluchtig maar blijvend met het leven verzoent. Muziek zuivert en verrukt.” (P.I. Tsjaikovski)
Jammer dat we u geen liveconcerten kunnen aanbieden, maar we hopen u met dit digitale concert toch een zuiverende en verrukkende muzikale avond te bezorgen.
“Inspiratie is zo'n bezoeker die niet altijd op de eerste uitnodiging verschijnt.” Dit citaat geeft ons een beetje inzicht in Tsjaikovski, die vanavond op ons vijfde digitale concertprogramma centraal staat.
De ouverture “1812” is typische programmamuziek, die de krijgsverwikkelingen tussen de troepen van Napoleon en het tsaristische leger van 1812 wil uitbeelden. Na een plechtige opening met een kerkelijke hymne die door de celli wordt ingezet, worden de Marseillaise en het toenmalige Russische volkslied “God, behoed de tsaar!” met elkaar geconfronteerd. Aan u om dit gevecht muzikaal te herbeleven in een uitvoering van Radiosymfonieorkest van Moskou o.l.v. Vladimir Fedoseyev uit 1997*
Tsjaikovski wilde graag dat de legendarische Rubinstein zijn pianoconcerto boven de doopvont zou houden. Het zou anders uitdraaien: "Ik speelde het eerste deel," herinnerde Tsjaikovski zich. "Geen woord, geen opmerking! [...] Rubinstein bereidde zijn gedonder voor." Nadat Tsjaikovski klaar was, verklaarde Rubinstein dat het concerto "waardeloos was, dat het onmogelijk was om het te spelen, dat de passages onhandig waren, onhandig, zo onhandig dat ze niet gecorrigeerd konden worden, dat het als compositie slecht was, dat ik hier en daar gestolen had, dat er slechts twee of drie pagina's waren die het waard waren om bewaard te blijven [...]" Onverschrokken weigerde Tsjaikovski om "ook maar één noot" te veranderen én gelukkig maar, zoals u uit de legendarische opname van Daniel Barenboim met de Münchner Philharmoniker o.l.v. Sergiu Celibidache kan merken.
Daniel Barenboim**
U kunt er nog heel wat muzikale pareltjes terugvinden!
We wensen u veel luister- en kijkgenot.
Veel muzikale groeten,
het Cofena-team

Catégorie : Tchaikovsky | Type : Concert
Calendrier / Affiches | Livre d'or → consultation / signature | Enquête → besoins des contacts
Bordereau → notice (réservé) | Inscription | Liens → agendas similaires | livres-souvenirs | Privé